Ångest över att bli vuxen, med rättigheten att supa skallen av mig

God sen kväll folks,

Klockan tickar mot spöktimmen och jag har äntligen funnit lite ork att uppdatera lite. Vad ska jag säga? HELT TOTALT MENINGLÖS DAG I SKOLAN!
Jag sket i Tyskan, för jag slutar på fredag och jag fick mitt G förra torsdagen, blev sur och tog mitt pick och pack och stack.
- Ja, du får G.
- Ehum...va? Du sa med stor sannorlikhet att jag skulle få VG förra veckan?
- Ja, men då hade jag inte kollat igenom dina uppgifter så noga...
- Okej, men min tolkning av det skulle bli att; antigen skulle jag få VG eller så skulle jag ligga på ett stark G så jag skulle åtminsonde komplitera med något för att få VG?
-Neemen du har juh fått VG och MVG på saker och ting...och du är juh ett helt klart VG i muntligt...men det blir G.
- WHAT?!
- Ja, men du kan juh va stolt över ditt VG i muntliga.
- Men det syns juh inte i slutbetyget?
- Nej...

VAD I HELVETE HAR JAG ATT VARA STOLT ÖVER DÅ?! Jävla betygsystem!   
Det där var mit betygsamtal i tyskan förra veckan, fattar inte riktigt hur min kära lärare resonerade där. Så ja, jag sket i tyskan, efter det;
- Ja, du har VG i Engelska, säger Engelskaläraren på tre sek sen var det tack och hej.

Slut på den meningslösa skoldagen, tog en fika med Timon på ett Café vid nytorget. Hade lite intressanta dissktutioner om politik och framtiden efter gymnasiet - som hon i för sig gick ut förra veckan. 
     Jag blev nämligen lite irriterad att hon inte röstade i EU-valet igår. Hon sa att hon inte hade koll på vad det handla om - När du fyller arton är du vuxen i statens ögon, du har inte vara rätten att "WHOWHO! Nu får jag gå och supa upp mitt studiebidrag på krogen!" utan du har en skyldighet att faktiskt rösta, OCH skyldigheten att ta reda på vad det faktiskt innebär. Jag är själv rätt intresserad av politik och hör väl till en kategorin av ungdomar i min ålder som faktiskt vet en del  mycket om vad det olika partierna står för.
   Jag var mycket politisk aktiv när jag var femton år, med i ett ungdomsförbund. Under valrörelsen 06 ringde jag runt volotärt och informerade förstagångsväljare om pariets politik. En dag ringde jag runt i Norrtäljeområdet och så kom jag fram till en ljushuvud. Jag berätta om partiets politik lite kort, dissktuerade lite...blabla, sen frågade jag lite försiktigt (eftersom det är så oerhört fult att fråga om ens politiska ställing i detta avlånga land)
- Vilket parti har du funderat att rösta på, om jag får fråga?
- Sverigedemokraterna.
- Okej, varför det? Vad är det för något med deras politik som du tycker är värt att lyfta fram?
- Njaee....asså min polare sa de va' bra så ja' röstar på dem...

WFT?! Har du fyllt arton och supit bort alla hjärceller?

Över till andra disskutionsämnet, framtiden. Senaste dagarna har jag verkligen haft ångest. Ett år kvar gymnasiet, och två månader tills jag blir arton. WHOHO jag får rösta nästa år! ....sen ska jag bli vuxen.
Vuxen....jobba, deklarera, betala räkningar, bråka med chefen om att jag är underbetald...Great. Kanske skaffa mig en sån där skrikande liten människa...och allt sånt skit. Fuck it.

Hamstern sa nått smart; "Jag tror att alla människor är ämnade till ett speciellt jobb." Men sedan vill jag också tillägga att inte alla går efter det jobbet, utan sedan sitter och lider av musarm på ett kontor ute i Nacka.
Jag säger bara Great, skitbra och det stämmer säkert. Men vad gör vi stackare som är bra på det som det inte finns något jobb i?
För vad är jag bra på? Snacka, skriva vad jag tycker och formgivning? Finns det brist jobb som proffisionell snackare, krönikor eller författare eller varför inte copy writer?
   Varför kunde man inte vara bra på typ...marinbiologi, dinaosarieben eller fysik, eller något annat dötrist som ingen annan vill jobba inom?

Nope, dax att sätta på raggsockorna och sova.

Ciao


Kommentarer
Postat av: Sanna

Man tackar :D Lite sommarfräschiga sisådära ;D

2009-06-10 @ 18:46:34
URL: http://claug.blogg.se/
Postat av: Ugglan

Nice skrivet fan!



en rättning:

att rösta är ingen skyldighet utan rättighet.

2009-06-16 @ 03:11:22
Postat av: tysken

jag röstade =) nu matse du vara stolt alsklıng =)

2009-06-28 @ 17:55:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0